ZELE – mobiliteitsplan

In samenwerking met de gemeente Zele maakte VECTRIS een verkort mobiliteitsplan op. Hierbij werden de standaard stappen niet genomen, maar werd wel ingezet op een intensief participatietraject. Er werd gekozen om in te zetten op 5 thema’s: snelheid, fiets, circulatie, scholen en parkeren.

Voor het inzoomen op de aparte thema’s werd een grondige analyse gemaakt van de huidige netwerken en infrastructuren. Op vlak van gebruik was er weinig informatie beschikbaar. Daarom werd gekozen om twee onderzoeken uit te voeren:

  • Een parkeerduuronderzoek om het type van parkeerders in het centrum te weten te komen
  • Een HB-onderzoek om het aandeel doorgaand verkeer door centrum Zele te analyseren

Snelheidsplan

Wat betreft het snelheidsplan werd gekozen om de woonkernen en doortochten te voorzien van een zone 30. Dit in kader van een goede verkeersleefbaarheid en –veiligheid. Daarnaast werden de omliggende N-wegen behouden op de hoge snelheid en zijn alle andere wegen 50km/u.

Daarnaast werd ook ingezet op de “Zeelse vertragers”. Dit is een concept dat reeds werd gebruikt, waarbij een drempel wordt voorzien op de rijbaan ter hoogte van een wegversmalling waar fietsers langs kunnen.

Fietsplan

Op basis van het beschikbare bovenlokale functionele fietsroutenetwerk werden verschillende alternatieven per gebied uitgewerkt om een lokaal fietsroutenetwerk uit te rollen. Hierbij werd ook rekening gehouden met het vervolledigen van de fietssnelweg op grondgebied van Zele.

Circulatieplan

Het HB-onderzoek wees uit dat slechts 3% doorgaand verkeer is (in en uit centrum Zele rijden binnen beperkte tijd). Echter opvallend is dat 63% van de verplaatsingen die over de Markt rijden interne verplaatsingen zijn (die de cordonpunten niet in- of uitrijden).

Voor de opmaak van het circulatieplan werd ingezet op een modal shift voor de lokale verplaatsingen. De keuzen op de bovenlokale N-wegen in te zetten om Zele centrum te ontsluiten lijkt daarom vanzelfsprekend. Er werd een evenwichtsoefening gemaakt en verschillende varianten werden bestudeerd om het vlot doorgaand verkeer door centrum Zele te ontmoedigen, maar de bereikbaarheid van de Markt langs beide zijden te garanderen. Hier werd ook een intensief participatietraject aan gekoppeld.

Er werden in het kader van deze veranderingen ook nog verschillende controles qua beschikbare rijbaanbreedtes en bochtstralen uitgevoerd.

Schoolomgevingen

Voor de schoolomgevingen wordt maximaal ingezet op zone 30 (zie ook snelheidsplan). Vervolgens wordt school per school een evaluatie gedaan van de omgeving. Voor sommige scholen werden schoolstraten voorgesteld. Voor sommige scholen werd een permanente knip voorgesteld.

Parkeerplan

Er werd een compact parkeerduuronderzoek uitgevoerd. Dit wilt zeggen dat de duur van de geparkeerde auto’s werd meegenomen, maar dat slechts op 3 telmomenten wordt gemeten. Hierdoor kan echter wel een goed zicht worden gevormd over de type geparkeerden: de langparkeerders, de kortparkeerders, het personeel, de bewoners, de thuisblijvers en de bezoekers.

Uit het parkeeronderzoek bleek duidelijk dat in het centrum veel auto’s hele dag geparkeerd stonden. Hierdoor werden de centrumparkeerplaatsen inefficiënt gebruikt.

Er werd een analyse gedaan van de beschikbare straatparkeerplaatsen en parkings, alsook de wandelafstanden naar de handelskern. Er werd een voorstel gedaan opdat alle types van parkeerders een plek krijgen.