De gemeente Tielt-Winge stelde VECTRIS aan als procesbegeleider voor het scherp stellen van haar trage wegenbeleid. Hierbij hoort een update van de inventarisatie van de trage wegen en de kansen die er zijn om het netwerk kwaliteitsvoller te maken of te verdichten. Het doel: een samenhangend trage wegennet die Tielt-Winge verder op de kaart zet als wandelgemeente voor recreanten (recreatief) en woongemeente met goede doorwaadbaarheid voor lokale bewonersverplaatsingen (functioneel).
Stap 1 – werkkaart
Er werd een werkkaart opgesteld voor het volledige grondgebied van Tielt-Winge. Om deze theoretische trage wegenkaart op te stellen, werd gebruik gemaakt van een aantal bronnen: wegenregister, Atlas der Buurtwegen, OpenStreetMap, Digitaal Hoogtemodel Vlaanderen…
Op basis hiervan werd een basiskaart voor het trage wegennetwerk gemaakt. Er werd onderscheid gemaakt tussen 4 soorten wegen:
- Buurtweg: opgenomen in de Atlas der Buurtwegen
- Buurtweg, vermoedelijk verdwenen
- Feitelijke weg: andere wegen en paden in feitelijke toestand van trage weg.
- Feitelijke weg, vermoedelijk verdwenen
Stap 2 – inventarisatie
Op zaterdag 10 juni 2023 vond een startmoment plaats voor geïnteresseerde bewoners en vrijwilligers die gedurende de zomer van 2023 hielpen om aan de hand van de inventarisatie-app MyObs de terreingegevens van de trage wegen te verzamelen (toestand, verharding, breedte, knelpunten, foto’s). Het resultaat van de inventarisaties door de vrijwilligers werd verwerkt via MyObs, een GIS applicatie (geoinformatiesysteem).
Er werden in totaal 1635 wegsegmenten geïnventariseerd. Sommige elementen konden op voorhand geïnventariseerd worden, zoals of de weg in de Atlas der Buurtwegen staat en welke officiële wijzigingen eraan gebeurd zijn. Andere elementen werden door burgerparticipanten vastgesteld zoals toegankelijkheid en verharding. Voor de wegen die niet werden geïnventariseerd, werd de informatie achteraf op het terrein nagegaan door het studiebureau.
Er werd een database opgesteld met voor elk wegsegment achterliggende informatie, o.a. coördinaten begin- en eindpunt, lengte, breedte, naamgeving, gegevens m.b.t. de Atlas der Buurtwegen en inventarisatieparameters (verharding, zichtbaarheid, knelpunten…).
57% van de trage wegen zijn wegen die in de Atlas der Buurtwegen staan, 43% waren feitelijke trage wegen. Voor zowel de wegen in de Atlas als de feitelijke trage wegen was er zo’n 60% toegankelijk.
Stap 3 – evaluatiekaart
Na de burgerinventarisatie werden de nog ontbrekende segmenten door het studiebureau geïnventariseerd. Daarna volgde een grondige controle en verwerking van de terreininventarisatie. De werkkaart werd herwerkt tot een evaluatiekaart die kan gelezen worden als een toegankelijkheidskaart.
Stap 4 – visie- en adviesnota
Op basis van de evaluatiekaart en de participatiemomenten werd een visie en adviesnota opgemaakt voor de trage wegen, dat werd samengevat in een eindverslag. De visie op de gewenste ruimtelijke structuur voor het trage wegennetwerk omvat de ontwikkeling van een streef- of wensbeeld op lange termijn met de inventaris van trage wegen als vertrekbasis. Als doelstellingen werden hier genoemd:
- Werken aan maasverkleining: trage weg als doorsteek om grotere omwegen te vermijden
- Natuurbehoud: trage wegen kunnen worden ingezet als onderdeel van het blauw-groene netwerk in de gemeente
- Verharding: verharde wegen worden afgeraden, bij voorkeur wordt gekozen voor onverhard of halfverhard
- Onderhoud en kwaliteit: alle aspecten mbt snoeien, maaien, onderhoud ondergrond, maar ook beleving, rustplekken…