Voorrang regelen tussen fietsers

VECTRIS onderzocht samen met Fietsberaad wanneer een formele voorrang toe te passen op kruispunten met hoofdzakelijk fietsers. Het leidde tot een helder afwegingskader dat een houvast biedt voor weginrichters. In het advies gaf VECTRIS ook ontwerprichtlijnen mee waarmee aangename en zelfverklarende kruispunten de maatstaf moeten worden in Vlaanderen.

Welke elementen zijn van belang om tot fietstevredenheid te komen? Een direct netwerk en veilige infrastructuur vormen de basis. Een aantrekkelijke fietsomgeving zorgt voor positieve emoties en maakt van fietsen een waardevolle tijdsbesteding.

Dit in het achterhoofd zette VECTRIS in op kwaliteitsvol ontwerpen voor kruispunten. We gingen na welke afwegingselementen er spelen bij het vastleggen van de voorrang. De categorisering van het fietsnetwerk is een eerste belangrijk afwegingselement. Een ander cruciaal element voor het realiseren van een veilig kruispunt is het bewaken van goede zichtlijnen. Bij slechte zichtbaarheid is een formele voorrang aangewezen wanneer obstakels niet kunnen worden weggenomen.

Ruimte geven aan beweging zit in het DNA van VECTRIS. Ruimte schept kansen om het fietsverkeer in elkaar te laten weven. Al is er een kritische maat waarbij er met teveel fietsers tegelijk moet worden afgesproken. Fietsers komen letterlijk ogen tekort. Omstandigheden waarbij grote snelheidsverschillen tussen fietsers de complexiteit verhogen kunnen ook aanleiding zijn om de voorrang formeel vast te leggen.

Dit afwegingskader werd vorm gegeven in een ronde tafel met fietsberaad, MOW, AWV, de provincies en de centrumsteden. VECTRIS legde er een eerste versie van het afwegingskader voor en leidde het debat. Er werd op basis van praktijkvoorbeelden met de deelnemers een toetsing en verfijning van het advies uitgevoerd.

De ontwerprichtlijnen in het advies bieden concrete tools voor weginrichters om te komen tot zelfverklarende kruispunten. Het ontrafelen van conflicten zorgt voor een begeleiding van de fietser doorheen het kruispunt. Waar nodig kunnen snelheidsremmende maatregelen worden toegepast. Uitbuigingen van lange rechte fietspaden in aanloop naar een kruispunt bieden veiligheid zonder in te boeten aan ruimtelijke kwaliteit. Waar nodig kunnen fysiek snelheidsremmers worden toegepast. Er wordt meegegeven hoe markering ondersteunend kan werken om tot een leesbaar kruispunt te komen.

Het advies werd in een sprekende tekst gebundeld en tijdens een webinar door VECTRIS toegelicht aan gemeentebesturen. Dit advies zal Vlaanderen verder inspireren om het fietsen de nodige ruimte te geven in een aangenaam en veilig kader.

https://fietsberaad.be/documenten/advies-wanneer-regel-je-formeel-de-voorrang-tussen-fietsers