Mobiliteitsplan Hoogstraten

VECTRIS maakte het nieuwe mobiliteitsplan van de stad Hoogstraten. De stad legde de lat hoog en mikt op een vernieuwd mobiliteitsbeleid dat als doel heeft te komen tot een werkbaar instrument waarmee Hoogstraten een proces van gedragsverandering in gang zet; de modal shift faciliteert en ambitieus genoeg is om de komende uitdagingen op vlak van mobiliteit, ruimtelijke ordening, leefkwaliteit en klimaatdoelstellingen het hoofd te bieden.

Fase 1 – oriëntatienota

In de eerste fase werd een uitgebreide analyse gemaakt van de gemeente. Er werd gekeken naar relevante informatie bij de ruimtelijke en verkeerskundige planningscontext, het profiel van de gemeente werd geschetst en zowel de ruimtelijke als verkeerskundige structuur van de gemeente werd in beeld gebracht. De ambitie van de gemeente werd al geformuleerd in andere documenten zoals de gemeentelijke studie verkeersleefbaarheid. Op het vlak van mobiliteit werden 2 grote uitdagingen geformuleerd: een betere verkeersleefbaarheid in gans Hoogstraten en het doorbreken van de dominantie van de auto in het verplaatsingsgedrag. Daarnaast was ook het document Kindvriendelijk Hoogstraten een belangrijke bron van inspiratie. Het project Curieuzeneuzen gaf duidelijk aan dat de luchtkwaliteit in de doortocht niet overal van even goede kwaliteit is: die varieerde van vrij goed, tot matig, ondermaats en zelfs zeer slecht (net ten noorden van Tinnenpotstraat). Als bijkomend onderzoek werd ingezet op een aantal slang- en kruispunttellingen die als basis moesten dienen om de maatregelen te evalueren (sturen van autoverkeer). Een parkeeronderzoek moest info bezorgen om het parkeerbeleid bij te sturen.

Fase 2 – synthesenota

In de tweede fase werden op basis van de analyse, het onderzoek en de bevraging van de bevolking twee scenario’s uitgewerkt.

Scenario 1

Hoogstraten neemt een aantal maatregelen om het gemotoriseerd verkeer te sturen in de gewenste richting. De gemeente wil werken met een aantal duidelijk afgebakende woonkamers die bereikbaar zijn vanaf en weer ontsluiten naar de bovenlokale wegen. Parallelle routes met deze hoofdontsluiting worden onmogelijk gemaakt door filters in te bouwen of door circulatiemaatregelen.

Scenario 2

In dit scenario wordt er een grote omleidingsweg voorzien rond Meer, Minderhout en Hoogstraten. De omleidingsweg volgt het tracé van de bestaande wegen Gestelsestraat, Hinneboomstraat. Vanuit deze omleidingsweg worden er toegangen voorzien naar de kernen. In feite wordt voorzien in een kamstructuur aan de westzijde van de kernen, waarbij de verkeersfunctie van de N14 wordt afgebouwd.

Fase 3 – beleidsplan

Het voorkeurscenario werd vervolgens uitgewerkt tot een beleidskader waarmee de gemeente aan de slag gaat om haar mobiliteitsbeleid te kaderen.

Parkeerbeleid en locatieonderzoek gemeenschapszaal

Een belangrijk aspect daarbij was de geplande bouw van een nieuw cultureel centrum op de site van de zaal Pax, wat ook een parkeervraag met zich meebrengt. In het kader van het mobiliteitsplan is er onderbouwing gegeven aan het locatieonderzoek voor het CC alsook het onderzoek naar de gewenste ontsluiting en parkeerstrategie. Een eerste onderzoek was of de bijkomende parkeervraag kon worden opgevangen door een aantal bestaande kleinere parkings, verbonden door een compacte parkeerlus. In een tweede scenario werd uitgegaan van één centrale parking. Vectris deed onderzoek naar de meest geschikte locaties voor een ondergrondse parking. Hieruit bleek dat de meest geschikte locatie aan Gravin Elisabethlaan lag: op korte afstand van het toekomstige cultureel centrum en vlot bereikbaar vanaf Vrijheid. De locatie is daardoor ook gemakkelijk te bewegwijzeren vanuit verschillende richtingen.

Verder werd ook onderzocht hoe enkele ruimtelijke projecten mee konden instaan voor het opvangen van de parkeervraag in die buurt. Op de Carrefour-site aan de Burg. J. Van Aperenstraat worden een aantal appartementen voorzien, en een 150-tal parkeerplaatsen ondergronds. Hier bestaat de kans om deze parkeerplaatsen mee in te zetten voor bezoekers van Hoogstraten centrum. Vectris deed ook ontwerpend onderzoek naar een parkeerlus om beide parkings via één parkeerlus bereikbaar te maken.