Fietsbeleidsplan Mechelen

Stad Mechelen werkte samen met VECTRIS en Createlli  aan de optimalisering van haar fietsnetwerk. De stad vroeg ons om een geïntegreerd en logisch opgebouwd fietsrouteplan op te maken, rekening houdend met ruimtelijke opportuniteiten en de visie van stakeholders zoals het Mechels middenveld, fietsexperten en uiteraard de Mechelaars zelf.

Met deze studie wil de stad Mechelen de infrastructuur (nog) beter afstemmen op de (nieuwe) fietsnoden. Enerzijds wou de stad een leidraad om het fietsbeleid nog beter te structureren en af te stemmen op de ruimtelijke ontwikkelingen en anderzijds een basis voor een heldere communicatie rond dat beleid.

Fase 1 – Inventarisatie

De studieopdracht begon met een analyse van de planningscontext. Hiervoor keken we zowel naar de bestaande situatie als naar de geplande ontwikkelingen. De verschillende bestaande fietsnetwerken werden mee in beeld gebracht en beoordeeld op het vlak van inrichting. Hiervoor werd ondermeer de  fietsbarometer van de provincie Antwerpen ingezet.

Tijdens een online bevraging georganiseerd door Createlli, peilden we bij de Mechelaars naar hun veel gebruikte fietsroute en welke knelpunten ze onderweg ondervinden. Meer dan 1.000 Mechelaars namen deel.

Aanvullend voerde VECTRIS een Herkomst-Bestemmingsanalyse uit, die de belangrijkste verkeersstromen naar belangrijke attractiepolen  vastlegde. Tot slot werden simulaties uitgevoerd om het potentieel van nieuwe verbindingen in beeld te brengen .

Fase 2 – ideeën genereren

Na de analyse werd een ontwerp van een gelaagd fietsplan opgemaakt. Het fietsnetwerk bestaat uit een gelaagd netwerk van fietssnelwegen, bovenlokaal fietsroutenetwerk , tangentiële fietsverbindingen, groene fietsring en autoluwe wijkroutes. 

Tijdens het expertenoverleg (fietsspecialisten van steden en gemeenten, De Lijn, provincie Antwerpen, AWV en MOW) werd de analyse en de opbouw van het fietsnetwerk besproken.

Deze experten dachten mee na over hoe het fietsnetwerk meer kenbaar gemaakt kan worden bij gebruikers en in welke mate fietsbewegwijzering daarin een rol speelt.

Fase 3 – verfijnen netwerk en uitwerking concept en bewegwijzering

Het fietsnetwerk werd verfijnd en er werd een afwegingskader met inrichtingsprincipes beschreven voor veertien wijkroutes. Per wijkroute werd een fiche opgemaakt met vermelding van lengte, reistijd en de maatregelen die nodig zijn. Het ontwerpteam van VECTRIS bracht de ruimtelijke haalbaarheid in kaart aan de hand van ontwerpend onderzoek.  

Er was extra aandacht voor de uitwerking van de bewegwijzering, met eigen branding en herkenbaarheid voor de verschillende wijkroutes. De fietsroutes werden in een overzichtelijke kaart gegoten en werden reeds op de terrein toegepast.

Fase 4 – opmaak draaiboek en actieplan

In een draaiboek werd de strategie beschreven om de verschillende wijkroutes te realiseren.

Meer info: https://www.mechelen.be/nieuwe-wijkfietsroutes-op-komst