MOBER Catala-site Drogenbos

In de gemeente Drogenbos wordt een nieuw bedrijventerrein ontwikkeld op het terrein van de vroegere Catala-fabriek. Op het terrein komt een bruisende bedrijvencampus met ruimte voor o.a. bedrijfsunits, showrooms, magazijnen en kantoren. Er is ook aandacht voor groen en de Zenne stroomt door het terrein. VECTRIS begeleidde projectontwikkelaar Futurn bij het mobiliteitsaspect van de omgevingsvergunning.

Het project is gelegen ten zuidoosten van het op-en afrittencomplex 18 Ruisbroek van de ring van Brussel. Het ligt op de grens van Drogenbos en Sint-Pieters-Leeuw (Ruisbroek). Het project bestaat uit een deel met KMO, een wetenschapspark en enkele woonunits. Door de omvang en de ligging werd gekozen om een MOBER op te stellen met ontsluitingsvarianten die onderbouwd werden op basis van een microsimulatie.

Bereikbaarheidsprofiel

Zoals bij elke MOBER werd voor de verschillende modi zowel het netwerk, de infrastructuur alsook het gebruik bestudeerd. Voor het gebruik werden tellingen uitgevoerd op de verschillende kruispunten in de omgeving. Daarnaast werd ook een plaatsbezoek gedaan om de oorzaak van de filevorming op het netwerk in detail te kunnen nagaan. Hieruit bleek namelijk dat niet enkel de opeenvolging van verkeerslichtenregelde kruispunten voor vertragingen zorgden, maar ook de werking van de verkeerslichten zelf alsook de doorstroming verderop had impact op de vertragingen op grote schaal.

Mobiliteitsprofiel

Voor de berekening van het mobiliteitsprofiel werden extra tellingen uitgevoerd. Dit omdat de beschikbare kencijfers rond KMO-zones zeer uiteenlopend zijn. Futurn gaf hiervoor drie vergelijkbare bestaande sites op waarbij ter hoogte van de toegang werd geteld. Hierdoor kon de verkeersgeneratie per dag alsook tijdens de piekuren worden berekend per oppervlakte die dan voor dit project konden worden gebruikt.

Door het reeds verzadigd netwerk wordt ook nagedacht over de realisatie van het project in twee fasen. Op basis van de locaties van de deelprogramma’s alsook de bijhorende verkeersgeneratie werd hiervoor een opdeling gekozen.

Mobiliteitseffecten

Voor de berekening van de mobiliteitseffecten werden verschillende ontsluitingsvarianten en per variant nog verschillende maatregelen bestudeerd om de doorstroming te optimaliseren. Elk van deze varianten en subvarianten werden doorgerekend met het microsimulatiemodel dat werd gekalibreerd in overleg met de verschillende gemeentediensten alsook AWV.