Mobiliteitsstudie Kaaidistrict Brugge

Via een mobiliteitsstudie wenste het stadsbestuur van Brugge de ambities en de visievorming uit de ‘Conceptstudie Kaaidistrict’ te toetsen aan de verkeerskundige draagkracht van het gebied. Het betreft zowel de ‘enge’ draagkracht van wegenis en kruispunten (respectievelijk intensiteiten en kruispuntafwikkeling) als de ‘brede’ draagkracht naar leefkwaliteit, verkeersveiligheid, …

De stad Brugge vroeg zich af wat de mogelijke oplossingen zijn:

  • Nastreven van een hoge ambitie naar duurzame modal shift (push & pull), vb. door het benaderen van het Kaaidistrict als proeftuin voor de stedenbouwkundige verordening naar parkeernormen auto en fiets.
  • Door het aanpakken van infrastructurele flessenhalzen, vb. door het nastreven van een andere inrichting van kruispunten of door het uitwerken van circulatie e.a. maatregelen die de ‘enge’ draagkracht verhogen.

Plan van aanpak

Op ambtelijk vlak was er een werkgroep met stadsdiensten en als stuurgroep functioneerde een reguliere ‘Projectstuurgroep’ met MOW, AWV, De Lijn , provincie, Havenbedrijf en stad Brugge.

Voor het participatieluik werd een ‘Bedrijven en bewonerspanel’ samengesteld dat vergaderde rond:

  • Resultaten terreinonderzoek+ kwaliteiten en knelpuntenverzameling;
  • Bespreken bouwstenen voor maatregelen;
  • Voorkeurscenario met resultaten modelsimulatie.

    In fase één werden kruispunttellingen georganiseerd die mee diende voor het kalibreren van het stadsmodel Brugge. Een tweede input voor het model werd verkregen door de mobiliteitsgeneratie van de toekomstige functies (BVO uit conceptsubsidie) te berekenen volgens een actuele situatie en scenario met meer ambitieuze modal split. In parallel werd een verkennende studie gehouden naar de mogelijke betekenis van een logistieke hub buiten het centrum voor belevering van centrum en bij uitbreiding de agglomeratie op een duurzame manier.

    In deze studie werd ook ruimtelijk ontwerpend onderzoek ingezet nl. een kruising van stedenbouwkundige concepten met verkeerskundige concepten.

    Resultaat

    De studie leerde dat de verkeersstructuur van de stad Brugge robuust genoeg is voor een ruimtelijk reconversie van het Kaaidistrict zoals grosso modo voorgesteld in de conceptsubsidie. Mits bijkomende maatregelen:

    • Verbetering netwerken van duurzame vervoersmodi;
    • Circulatiemaatregelen in omliggende wijken o.a. voor vermijden van bestaand en toekomstig sluipverkeer;
    • Sensibilisering van initiatiefnemers/projectontwikkelaars in functie van duurzaam mobiliteitsbeleid;
    • Vermindering en of vermijden van de oppervlakte voor kantoren en bijkomend grootschalige commerciële ontwikkelingen (herlokalisatie is dus wel OK).

    Meer info: https://www.brugge.be/stad-bestuur/beleid/stadsvernieuwing/kaaidistrict